El Cartell és sempre un dels elements destacats de la Festa del Mercat. Configurant la seva imatge. Una imatge que ha anat evolucionat al llarg dels anys.
La Festa a través dels seus cartells

Navegació: 2009-2010-2011 | 2012-2013-2014-2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020-2021 | 2022 | 2023

Des de l'edició del 2012, s'ha apostat perquè el seu protagonista sigui un dels personatges de la festa.

  • 2012: sereno
  • 2013: esmolet
  • 2014: birbadora
  • 2015: camàlic

En l’edició del 2016, el fil conductor de la Festa del Mercat a la Plaça va ser el riu i la navegació fluvial, en motiu del centenari del Vapor Anita. Amb tot, el cartell va apostar per ensenyar els diferents elements de la Festa, així com la façana fluvial.

En l’edició del 2017, la imatge gràfica de la Festa fa un gir. S’aposta per un estil modernista, inspirat en els cartells d’aquella època. El 2017 l’eix temàtic va ser l’arribada de la llum. L’estil en què es basa el cartell és “l’estil Mucha”, de l’artista txec Alphonse Mucha, considerat un dels màxims exponents de l’Art Nouveau. Un estil que se centra en una figura femenina com a eix central, representant aquesta idea icònica de la dona com a deessa. Es representa també la recurrent expressió de la llibertat en la seva actitud, el vestit de roba de seda o les sinuoses línies del cabell. La natura, que és també un tret substancial en l’art o disseny del Modernisme és representat amb els lliris i els colors verds i terrosos de la composició. Pel que fa a la tipografia, també es fa ús de fonts emprades per aquest tipus de comunicació. La figura està envoltada pel típic cercle ornamental d’inspiració bizantina, molt usual en aquest estil de pòster i a més inclou elements significatius de la ciutat, com la torre de la Carrova, el Pont o escultures i edificis que guarden relació amb l’època o la pròpia festa. Tots aquests elements giren al voltant de la bombeta de llum Edison del 1905 per donar força i centralitzar la composició en relació amb del tema d’aquesta la novena edició. Aquest fet és un altre tret fonamental que justifica aquest canvi visual en la comunicació, que va acord amb la modernització i progrès de la ciutat d’Amposta i de les Terres de l’Ebre. L’escena se superposa sobre el marc principal, que és la plaça del mercat en els primers anys del segle XX.

En l’edició del 2018, la desena, s’aposta perquè l’eix temàtic sigui, precisament, aquesta dècada de festa. Quant a la imatge, es continua amb la línia modernista iniciada a l’edició del 2017. Està protagonitzat per una figura femenina, en aquest cas, de cos sencer i amb una posició frontal que vol representar la Festa del Mercat a la Plaça, amb elements com la toqueta o el pentinat que recorden a les dones ampostines del segle XX. La resta d’elements, molt cuidats, també són escollits perquè la seva simbologia. Així, la cistella que aguanta aquesta dona té productes de l’horta ampostina que a més volen evocar, de forma poètica, els fruits recollits després de nou edicions sembrant. La fertilitat i l’acte de celebració per la bona collita també ve representat per la vegetació que floreix al voltant de la musa amb diferents elements característics de l’ecosistema de les nostres terres, a través dels lliris grocs que hi ha les sèquies, els lliris blancs de les platges, la flor dels ametller o l’aloc de la ribera.

La música és l’eix central de l’onzena edició de la Festa del Mercat i, com en les dos anteriors edicions, és l’eix temàtic el que inspira el cartell. Centrat en una escena costumista, típica de cartells modernistes del segle XX, sobretot de l’entorn parisenc i català, amb autors com Toulouse Lautrec o Ramon Casas, representa un assaig dins al teatre Tívoli, un local mític de principis de segle XX, amb Sunyé assegut amb les partitures de l’himne Oh! Amposta a les mans, mentre dirigeix una petita coral amb la seva banda. Allunyats i en primer pla tenim a la musa que representa la Festa i la inspiració i a un músic assajant la seva part amb un instrument molt representatiu de les bandes i de l’època, la trompeta. El músic va vestit amb les seves millors gales, l’uniforme militar que vestien els músics de les bandes quan aquestes ja estaven consolidades.

El cartell de les edicions del 2020, que va quedar suspesa per l’esclat de la pandèmia de la covid-19 i la del 2021, que es va realitzar semiconfinada, s’inspiren en els cartells automobilístics de l’època, amb unes tècniques pictòriques més realistes i menys il·lustratives com en els anuncis o cartells d’altres productes. Inspirat en els cartells d’Starn Davis per a la companyia d’automòbils Lincoln, el cartell del 2020 té per element central un agró roig. L’agró representa una metàfora de llibertat, d’aquella llibertat que donen els transports. S’ha escollit aquesta au, de totes les que hi ha al Delta, per les seves grans dimensions i perquè migra cap al Delta de l’Ebre durant el mes de maig, data que coincideix amb la Festa. L’au sobrevola el pont penjant, encara en construcció (no va ser fins el 1921 quan va estar acabat). El cartell es complementa amb el vapor Anita, passant sota el pont, i que mostra un dels seus mecanismes únics, com era la seva xemeneia plegable. Finalment, al cartell també hi ha l’autobús de la Hife, que en aquest cas es representat amb una fotografia autentica en blanc i negre pintada per sobre, un recurs molt utilitzat en aquella època. Tot el conjunt segueix la línia de disseny característica dels darrers anys de la festa del Mercat a la Plaça amb un apropament cap a l’Art Déco, amb línies mes rectes i una tipografia amb serifes més institucional per reforçar aquesta idea de futur i innovadora que van suposar els transports i les noves vies de comunicació per a Amposta.

Un any més, cartell inspirat en la cartelleria modernista de de principis del segle XX, sobretot d’Alphonse Mucha. Tot gira al voltant d’una botiga bastant reconeguda per la gran majoria dels ampostins i ampostines, Casa Chordà. Ens troben en la típica i habitual figura femenina d’una musa que està comprant una tela de l’establiment, juga una mica a ser també un anunci comercial que es el motiu pel que es feien la majoria dels cartells d’aquest estil. De teló de fons l’interior de casa Chordà, re imaginat a partir de fotografies del 1936, 1960, 1980 i 1996, aquestes ultimes de més qualitat, que han estat clau per veure l’estructura de la botiga y les primeres per veure la disposició dels objectes i la forma que tenien. Amb en gran nivell de detall es representen caixes de productes típics d’una llenceria, petites estanteries per als botons i fils, teles, vestits, caixes de sabates, cosmètica i cabdells de llana.

A l’escena ens trobem amb una picada d’ullet a l’època més actual perquè tractem de representar al senyor Ramon Chordà com a venedor, una imatge típica i que ven segur recorden molts dels qui anaven a la botiga a comprar.

El cartell que commemora els 15 anys de la Festa, es centra en la figura de la musa femenina com es feia en la cartelleria del 1900, el màxim exponent i element d’inspiració per al cartell i la identitat de la festa es Alphonse Mucha.

La musa representa l’art motiu pel qual porta un pinzell, ella és qui crea l’entorn mitjançant l’art.

A l’anella central trobem elements arquitectònics, escultòrics i d’altres com la música que representen l’art ampostí. Succeeix el mateix amb els noms que el segueixen que representen alguns dels artistes i creadors màxims exponents de les Terres de l’Ebre. A l’interior del cercle ens trobem el llibre de “Terres de l’Ebre” de Sebastià Juan Arbó i l’escultura de la besada d’Innocenci Soriano Montagut. L’entorn oníric i els colors tracten de representar la creativitat i la falta de simetria del cartell juga amb la fluïdesa i llibertat que aporta l’art així com el joc del pèl y les ones del vestit. Com en els darrers anys l’obra segueix sent del dissenyador de l’Ajuntament d’Amposta, Adrià Merín.

Festa del Mercat a la Plaça

Dj. 16 a dg. 19 de maig de 2024

Amposta

Casc antic Amposta

Vine a la Festa del Mercat a la Plaça d’Amposta i gaudeix de tots els esdeveniments!